maandag 10 mei 2010

Mooie blik


'Een schilderij leeft door degene die ernaar kijkt'. Dit citaat van Pablo Picasso is te horen in de documentaire KUNST VAN HET OGENBLIK - Matisse tot Malevich van Masha Novikova. Hij was vanavond (o, inmiddels al gisterenavond) op de Nederlandse televisie, die ik hier niet heb, maar gelukkig kan mijn computer inmiddels uitzending gemist aan, dus ik heb niks gemist.

De documentaire - hier te zien - gaat over de verzamelingen van Sergei Sjtsjoekin en Ivan Morozov, die de kern vormen van de expositie die op dit moment in de Hermitage aan de Amstel te zien is. En vooral over hoe er in een periode van ongeveer 100 jaar verschillend naar kunst kan worden gekeken. Van de verbaasde blik van tijdgenoten tot de bewonderende blik van nu, met daartussen de gevaarlijke blik van de machthebbers.

Ik heb wat research mogen doen voor Masha, dus helemaal onbevooroordeeld ben ik wellicht niet, maar ik vond het een mooie documentaire. Vooral door de nadruk op die blik, die veel meer door je tijd gevormd wordt dan je zelf zou willen. Gelukkig dat er her en der wel uitzonderingen bestaan.

PS
La Danse van Matisse - op de afbeelding - is ooit voor Sjtsjoekin geschilderd en een van de hoogtepunten van de expositie.