dinsdag 22 juni 2010

Nog meer muziek


Gisteren was het in heel Frankrijk en, als ik wikipedia moet geloven, in 110 andere landen, het Fête de la Musique. Het werd hier in 1983 ingevoerd onder cultuurminister Jack Lang en het is een groot feest. Als Nederland ook bij de 110 landen hoort, dan is het muziekfeest me daar altijd ontgaan.

Omdat het dit jaar op een maandag viel hadden veel dorpen afgelopen weekend al iets muzikaals gepland (mijn dorp niet), maar in onze departementshoofdstad Auch was het gewoon gisteren feest. Toevallig is het ook precies sinds gisteren mooi weer; het weekend was het nog gewoon herfst, bijna winter zelfs. Ik hoop dat het nu tot 21 december zomer blijft, want ik vond het maar koud.

In Auch stonden verspreid in de stad drie grote podia, en verder speelden er bij alle café's en restaurants - en dat waren er veel meer dan ik dacht - bandjes. En wie niet op een podium of bij de horeca was uitgenodigd, speelde gewoon ergens op straat.
Op de 21e juni schijnen er zo'n 18.000 concerten plaats te vinden, door vijf miljoen musici, en met 10 miljoen mensen als publiek. Zoon hoorde bij die vijf miljoen (op een podium!), en ik bij de tien. Stom dat ik nooit eerder de muziek en het begin van zomer gezamelijk gevierd heb, maar volgend jaar ben ik er weer bij.