dinsdag 17 augustus 2010

fruitkunde

Ik heb sinds enige tijd het vruchtgebruik van een brugnonier ofwel een prunus persica var. nucipersica. Dat is een fruitboom en er hangen brugnons in. Brugnons lijken sterk op nectarines maar zijn dat niet, zo is mij verteld. Een nectarine, bevestigt wikipedia, is "une pêche à peau lisse et à noyau libre et le brugnon est une pêche à peau lisse et à noyau adhérent." Het gaat dus om het verschil tussen een vrije, en een vaste pit.

Voor mij was de nectarine zo'n 20 jaar geleden volledig nieuw. Van de brugnon had ik tot vorige maand nog nooit gehoord. Van Dale wel: "bloedperzik (lijkt op nectarine)" schrijft-ie. Het schijnt dat beide al in de oudheid gegeten werden. In de 19e eeuw zijn ze ze serieuzer gaan kweken, een en ander met behulp van de pruim. Ik lig qua fruitkennis dus nogal achter.