zaterdag 13 november 2010

Herschikken

Nog zo'n woord is remaniement. "Herschikking", zegt Google traduction, maar daar moet ik ook niet op vertrouwen. Van Dale noemt het onder andere wijziging en reorganisatie.
President Sarkozy had het al in juni over le remaniement van het kabinet en het schijnt nu echt bijna te gaan gebeuren. Sterker nog, het is aan het gebeuren, want vandaag, ja, zaterdag (de president rust nooit), heeft eerste minister François Fillon het ontslag ingediend van de refering. Gelukkig maar, want er werd al maanden gespeculeerd over wie er misschien gaat en wie er zou mogen blijven en dat ging niet alleen mij, maar ook een heleboel Fransen steeds meer irriteren.
Is er niet wat interessanters te melden? Nee? Meldt dan niks zou ik zeggen.

Wat ik niet begrijp is waarom zo ongeveer jaarlijks de boel geremanieerd dient te worden. Zijn die ministers net een beetje ingewerkt, kunnen ze al weer vertrekken. De braafste kinderen van de klas krijgen dan een prestigieuzer ministerie onder hun hoede, de middenmoot misschien iets onpopulairs, en de lastposten mogen het ergens anders gaan proberen. Het doet me denken aan een schoolklasje, waar de leerlingen niet weten of ze een 17/20 of een 10/20 krijgen, noch waarom eigenlijk precies.
Doen ze dan nog wel wat, als ze vermoeden dat ze hun post gaan verliezen? Denkt Sarkozy dat ze het beter gaan doen als de dreiging van een remaniement boven hun hoofd hangt?

Ik weet wel wie ik zou reorganiseren, trouwens.